Witamy w naszym sklepie!

Szukaj

Czas przed ekranem i mózg

Lukasz, 12 październik 2020
Czas przed ekranem i mózg

Czy nam się to podoba czy nie, urządzenia cyfrowe są wszędzie. Niektórzy z nas ledwo mogą je odłożyć, nawet gdy są z rodziną i przyjaciółmi. Podczas gdy te urządzenia mogą usprawnić naukę i sposób zdobywania informacji, mogą również zakłócać wszystko, od snu po kreatywność.

Pediatra dr Michael Rich, chce pomóc dzieciom i rodzicom w zarządzaniu ich zachowaniami w sieci w tym ciągle zmieniającym się środowisku cyfrowym.

"Nie chodzi o to, jak długo używamy urządzeń elektronicznych wyposażonych w ekrany, ale o to, jak ich używamy i co dw tym czasie zieje się w naszym mózgu" - mówi Michael Rich, dyrektor Center on Media and Child Health w Bostońskim Szpitalu Dziecięcym, profesor nadzwyczajny pediatrii w Harvard Medical School i profesor nadzwyczajny Nauk Społecznych i Behawioralnych w Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Według Richa rozwijający się mózg ludzki stale buduje nowe połączenia neuronowe, jednocześnie przycinając te mniej używane, a wykorzystanie mediów cyfrowych odgrywa aktywną rolę w tym procesie. Wiele z tego, co dzieje się na ekranie, dostarcza "okrojoną" stymulację rozwijającego się mózgu w porównaniu do tego co dostarcza rzeczywistość. Dzieci potrzebują zróżnicowanych doświadczeń online i offline, w tym szansy na to, aby pozwolić swojemu umysłowi 'swobodnie wędrować'.

"Nuda stanowi przestrzeń, w której dzięki której rozwija się kreatywność i wyobraźnia" twierdzi dr Rich.

Dobry sen jest również kluczem do rozwoju mózgu, a badacze HMS wykazali, że używanie przed snem urządzeń z ekranem emitującym niebieskie światło, takich jak smartfony może wpływać negatywnie na sen poprzez hamowanie wydzielania hormonu melatoniny.

Wielu nastolatkom, którzy późnymi wieczorami pisują smsy brakuje wejścia w głęboką fazę snu REM niezbędnego do przetwarzania i przechowywania w pamięci informacji z danego dnia.

"Więc nawet jeśli nie śpią na lekcjach matematyki," mówi dr Rich, "to mogą zupełnie nie pamiętać, co się wczoraj na zajęciach."

Amerykańska Clinic for Interactive Media and Internet Disorderszajmuje się opieką nad młodzieżą, której nadmierna ilość gier, mediów społecznościowych i innych aktywności w Internecie wpływa negatywnie na jej zdrowie i codzienne życie w domu i szkole.

Dr Rich twierdzi, że te podążanie za doznaniami w świecie cyfrowym wydają się aktywizować system nagród mózgu.

"Praktycznie wszystkie gry i media społecznościowe działają na tzw. systemie nagród zmiennych, który jest dokładnie tym samym, który zachodzi w momencie kiedy w kasynie pociągasz za dźwignię automatu do gier.

Mózgowi młodego człowieka brakuje w pełni rozwiniętego systemu samokontroli, który umożliwiłby mu powstrzymanie się od tego rodzaju obsesyjnych zachowań.

Dr Rich obecnie prowadzi międzynarodowy projekt badawczy, którego przedmiotem jest badanie dorastania w dzisiejszych czasach, kiedy to młodzież płynnie przemieszcza się pomiędzy środowiskami online i offline.

Studium Growing Up Digital (GUD) jest obecnie prowadzone w Kanadzie, z planami poszerzenia na Australię, Finlandię, a docelowo na wszystkie kontynenty we współpracy z organizacją nonprofit Sesame Workshop. Badający planują obserować przez 10 lat od 3,000 do 5,000 młodych ludzi pod kątem wpływu technologii cyfrowej na ich fizyczne, psychiczne i społeczne samopoczucie.

Ponieważ technologia rozwija się w bardzo szybkim tempie, wyniki badań z udziałem GUD będą publikowane na bieżąco, tak aby pracownicy służby zdrowia, edukacji, rodzice i młodzież mogli na bieżąco wprowadzać odpowiednie zmiany w życiu.

W międzyczasie dr Rich zaleca zrównoważone podejście do korzystania z ekranów.

"Musimy być na tyle elastyczni, by ewoluować wraz z technologią, ale także świadomie wybierać, jak ją właściwie wykorzystać. Ogień był wielkim odkryciem w gotowaniu naszego jedzenia, ale musieliśmy się nauczyć, że mógł on również zabijać i ranić" - mówi.

"Nie chcemy wpadać w panikę, z powodu tego, że dzieci gapią się na smartfony". Musimy za to pytać, co się z nimi dzieje, gdy patrzą na swój smartfon pod względem rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego? Jak w przypadku większości rzeczy, będzie to prawdopodobnie mieszanka pozytywnych i negatywnych doświadczeń. Jak więc możemy wzmocnić te pozytywne i złagodzić negatywne?"

Kilka porad dla rodziców odnośnie mediów elektronicznych i dzieci

  • Zwróć uwagę aby nie korzystać ze smartfonów i tabletów rozmawiając z innymi. Połowa wszystkich dzieci i trzy czwarte rodziców uważa, że ich rozmówca ich nie słucha, kiedy podczas rozmowy spogląda w ekran
  • Regularnie spędzaj czas z dziećmi i spożywaj razem z nimi posiłki przy wyłączonych ekranach i odłożonych telefonach,
  • Odłóż swoje urządzenie. Bądź obecny z innymi. Obserwuj świat wokół siebie. Pozwól swojemu umysłowi swobodnie wędrować.
  • Unikaj używania ekranów emitujących niebieskie światło przed snem. A jeśli już musisz to skorzystaj z okularów blokujących niebieskie światło
  • Graj w gry online z dziećmi, a nie zabraniaj im. Naucz się od nich, jak grać, a w trakcie zabawy pomóż im myśleć o tym, co widzą i robią na ekranie.
  • Pomóż dzieciom zaplanować sposób spędzania czasu, koncentrując się na ważnych i ulubionych zajęciach, aby nie uciekały przed nudą w otchłań ekranu.

Artykuł jest tłumaczeniem z Screen time and the brain, autorstwa Debra Bradley Ruder z Harvard Medical School https://hms.harvard.edu/news/screen-time-brain

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów