Witamy w naszym sklepie!

Szukaj

"Ciemna strona" niebieskiego światła

Lukasz, 12 październik 2020
"Ciemna strona" niebieskiego światła

Pomimo, że niebieskie światło jest przyjazne dla środowiska,  może wpływać istotnie na sen, a potencjalnie powodować groźne choroby. Jeszcze nieco ponad 100 lat temu, do czasu pojawienia się sztucznego oświetlenia, słońce było naszym głównym źródłem światła, a ludzie spędzali wieczory we względnej ciemności. Teraz, w dużej części świata, wieczory i noce dzięki elektryczności są oświetlone, a dla nas nasz łatwy dostęp do światła jest rzeczą oczywistą.

Ale być może cena, jaką za to płacimy, jest o wiele wyższa niż nam się wydaje? Sztuczne światło w nocy wpływa na nasz biologiczny zegar i zaburza rytm dobowy. Nasza jakość snu na tym cierpi. A co gorsza, badania pokazują, że jego zaburzenia mogą przyczyniać się do powstawania raka, cukrzycy, chorób serca i otyłości.

Czym jest niebieskie światło?

Nie wszystkie kolory światła mają na nas ten sam wpływ. Niebieskie fale - które są dla nas korzystne w godzinach dziennych, dlatego, że zwiększają naszą uwagę, poprawiają szybkość reakcji i nastrój - wydają się być najbardziej uciążliwe w nocy. Wszechobecna elektronika z ekranami, telefony, tablety, telewizory, jak również energooszczędne oświetlenie, zwiększa naszą ekspozycję na niebieskie fale świetlne, zwłaszcza po zachodzie słońca.

Światło i sen

Każdy z nas ma nieco inny cykl dobowy, ale jego średnia długość wynosi 24 i jedną czwartą godziny. Cykl dobowy ludzi, którzy pozostają na nogach do późna jest nieco dłuższy, podczas gdy cykl "rannych ptaszków" wynosi poniżej 24 godzin. Dr Charles Czeisler z Harvard Medical School pokazał w 1981 roku, że światło dzienne utrzymuje wewnętrzny zegar człowieka zestrojony z otoczeniem.

Czy ekspozycja na światło w nocy jest zła?

Niektóre badania sugerują związek między ekspozycją na światło w nocy, np. podczas pracy na nocnej zmianie a cukrzycą, chorobami serca i otyłością. Nie jest to co prawda jeszcze jasny dowód na to, że nocna ekspozycja na światło jest przyczyną tych schorzeń.

Badanie Harvar University rzuca nieco światła na możliwy związek nocnej ekspozycji na światło z cukrzycą i ewentualnie otyłością. Naukowcy zbadali 10 osób, którym stopniowo zmieniali harmonogram zajęć tak aby przesunął się ich cykl dobowy. Okazało się, że ich poziom cukru we krwi wzrósł, na tyle, że znaleźli się w stanie przedcukrzycowym, a poziom leptyny, hormonu, który pozostawia ludzi uczucie pełności po posiłku, spadł.

Ekspozycja na światło tłumi wydzielanie melatoniny, hormonu, który wpływa na nasz naturalny rytm dobowy. Okazuje się, że nawet przyćmione światło może zakłócać  wydzielanie melatoniny. Wystarczy zaledwie osiem luksów - poziom jasności przekraczany przez większość lamp stołowych i około dwukrotnie wyższy niż w przypadku światła nocnego - a efekt jest już widoczny, zauważa Stephen Lockley, badacz snu z Harvardu. Światło w nocy jest jednym z powodów, dla których tak wielu ludzi nie ma wystarczającej ilości snu, mówi Lockley. Naukowcy zaś powiązali krótki sen ze zwiększonym ryzykiem depresji, jak również cukrzycy i problemów sercowo-naczyniowych.

Wpływ niebieskiego światła na sen

Podczas gdy światło każdego rodzaju może tłumić wydzielanie melatoniny, niebieskie światło w nocy robi to z większą siłą. Naukowcy z Harvardu i ich współpracownicy przeprowadzili eksperyment porównujący efekty 6,5 godzinnej ekspozycji na światło niebieskie z ekspozycją na światło zielone o porównywalnej jasności. Światło niebieskie tłumiło melatoninę przez około dwa razy dłużej niż światło zielone i dwa razy bardziej przesuwało cykl dobowy ( o 3 godziny w porównaniu z 1,5 godziny).

W innym badaniu dotyczącym światła niebieskiego naukowcy z Uniwersytetu w Toronto porównali poziom melatoniny u osób narażonych na jasne światło, które nosiły okulary blokujące niebieskie światło, z osobami wystawionymi na przyciemnione światło, ale nie noszącymi okularów.

Fakt, że poziom tego hormonu był mniej więcej taki sam w obu grupach wzmacnia hipotezę, że niebieskie światło jest silnym tłumikiem melatoniny. Sugeruje ono również, że pracownicy zmianowi i "nocne marki" mogłyby się chronić, gdyby nosiły okulary blokujące niebieskie światło.

Ekspozycja na niebieskie światło LED

Jeśli niebieskie światło ma negatywny wpływ na zdrowie, to obawa o środowisko naturalne i dążenie do energooszczędnego oświetlenia może być sprzeczne z naszymi potrzebami zdrowotnymi. Żarówki fluorescencyjne i lampy LED są znacznie bardziej energooszczędne niż staromodne żarówki, z którymi dorastaliśmy, ale niestety wytwarzają dużo więcej niebieskiego światła.

Chroń się w nocy przed niebieskim światłem


  • Do oświetlenia nocnego należy stosować przyciemnione światła czerwone. Światło czerwone ma mniejszy wpływ na przesunięcie rytmu dobowego  i stłumienie melatoniny.
  • Unikaj patrzenia na jasne ekrany na 2-3 godziny przed snem
  • Jeśli pracujesz na nocnej zmianie lub korzystasz z urządzeń elektronicznych w nocy, rozważ noszenie okularów blokujących niebieskie światło
  • Wystawiaj się na duże ilości jasnego światła w ciągu dnia, co poprawi twój nastrój i czujność w ciągu dnia i jakość twojego snu w nocy.

Artykuł powstał na podstawie: 
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side 

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów